reklama

Večne živé spomienky

Bol august. Rozpálenú a zaprášenú krajinu často bičovali búrky. Mútna voda sa valila poliami, ulicami, dedinami a všade ostala po nej spúšť a slzy. Ľudia z našej dediny vždy po daždi bežali na kopce za cintorínom a hľadeli čo rozbesnený Váh a riečky, čo sa do neho vlievali pobrali z dvorov a vliekli so sebou až k nám dolu. Bol to veľmi smutný pohľad a mala som prísne zakázané chodiť sa na to strašné divadlo pozerať .No neboli to jediné katastrofy onoho leta, moje spomienky blúdia v roku 1968. Mama pracovala v tom čase na miestnom národnom výbore v našej obci a hoci som bola dieťa, postrehla som, že sa niečo deje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Raz večer, už sa celkom stmievalo, prišiel k nám autom mamin brat, ktorý žil s rodinou na Morave a nikdy sa nestalo, že by prišiel nocou a sám. Všetci dospelí členovia našej rodiny zasadli okolo stola a rozprávali, vlastne len šepkali o veciach, ktoré mi boli absolútne neznáme a nepochopiteľné. Ujo vybral z cestovnej tašky dáke papiere a noviny a to som už nemala ani vidieť, ani počuť, musela som ísť spať.

Ráno som vyletela z postele ako blesk, no zbytočne, nikoho nikde nebolo a babka mi povedala, že nesmiem ani ceknúť o tom, čo sa večer dialo. Onedlho prišla k nám pani čo upratovala MNV a oznámila nám, čo treba pripraviť mame do práce, lebo vraj dnes domov nepríde. Odohnali ma a niečo si šepotali.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bola to už neúnosná situácia. Vôbec som nechápala čo sa deje. Vykúkala som z nášho domu, ktorý bol na vŕšku, takže som pohodlne mohla pozorovať celú ulicu, ale nikde nič. Všade bolo podozrivé, mĺkve ticho. Len tetka vybehla od nás, aby sa o chvíľu celá zapachtená vrátila po mamine veci, čo babka narýchlo pohádzala do tašky. Všimla som si slaninu a zeleninu.

Nepamätám sa, čo som si vymyslela, ale dostala som sa z domu na ulicu a prebehla som bočnými cestičkami až na mamine pracovisko. Dokonca som predbehla aj tetu upratovačku s batohom, taká ma hnala zvedavosť.

Nikdy nazabudnem na to, čo som videla. Centrum dediny bolo popísané heslami, ktoré som si dobre vedela prečítať a na telefónnom stĺpe bola zavesená figurína s letákom na chrbte. Všade bolo plno vojakov, ktorým som nerozumela ani slovo a ani ich uniforny a autá sa našim vôbec nepodobali. Našich som veľmi dobre poznala, lebo nám robili pionierskych vedúcich a dokonca sme raz za rok chodili aj do kasární nad našou dedinou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vbehla som do úradu za mamou, no nevedela som ju nájsť. Predierala som sa plná strachu davom cudzincov. Väčšinou vyzerali unavene, nezdalo sa mi , že majú radosť z návštevy u nás. Keď som ju konečne našla, len zhrozene zalomila rukami a hneď ma vyháňala domov. So slzami v očiach som stále dokola opakovala otázku čo sa deje, či je vojna. Všetci úradníci ma chlácholili, že je to len cvičenie a vojaci pôjdu zas pekne odkiaľ prišli.

O pár dní sa začal školský rok. Iný ako všetky ostatné. Z našej obce vojsko odišlo a zdalo sa, že ľudia žijú ako predtým, no nič nebolo po starom. V škole sme viedli debaty o inom, ako je u detí bežne zvykom. Tlač, rozhlas aj televízia vysielali správy o všetkom čo sa dialo v našej vlasti a my, hoci sme ešte mnohé nechápali, mali sme už svoje názory. Boli sme rozdelení na dva tábory a aj sme tak na dlhú dobu ostali. Ja som si musela dávať veľký pozor na jazyk, lebo sme si nemohli dovoliť, aby mama prišla o zamestnanie na MNV.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

August 1968 roku nás poznačil navždy a naveky. Poznačil vývoj našej spoločnosti, napáchal krivdy, prevrátil hodnoty, rozvrátil rodiny aj duše. Ja som určite predčasne dospela, iná možnosť nebola.

Gabriela Oremová

Gabriela Oremová

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som presvedčená ,že ak človek do svojho zámeru vloží silu svojej duše a teplo svojho srdca, celé nebo sa spojí, aby mu pomohlo! Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu